Een half uur oefenen per dag?!

Wat houdt de mindfulness training in?

( video is gemuted ↓ )

Over de training

Tijdens de training leer je jouw automatische reacties herkennen en oefen je om deze reacties om te buigen naar een meer bewuste manier van reageren. Dit oefen je door steeds weer opnieuw stil te staan bij wat er in je omgaat. Dat kost tijd en vraagt geduld. Als je dagelijks mindfulness oefeningen doet, heb je steeds eerder door wanneer je weer terug in een patroon valt. Ook word je tijdens de 8-weekse training steeds weer uitgenodigd om met een vriendelijke, zorgzame manier met jezelf om te gaan.

Ervaring: Beginner
Sessies: 8 keer van 2,5 uur
Groepsgrootte: 5 tot 10 personen
Thema’s van de 8 sessies
  • Week 1 – De automatische piloot

  • Week 2 – Omgaan met hindernissen

  • Week 3 – Bewustzijn van de ademhaling

  • Week 4 – Aanwezig blijven

  • Week 5 – Toestaan, laten zijn

  • Week 6 – Gedachten zijn geen feiten

  • Week 7 – Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen

  • Week 8 – Het einde van het begin

Intake

Na je inschrijving ontvang je een intakeformulier. Deze dien je in te vullen en te retourneren voor de training. Het intakeformulier bestaat uit vragen over je leerdoelen, gezondheid en ervaringsniveau.

Kleding

Omdat we bewegingsoefening doen kan je het beste comfortabele kleding aantrekken die niet te strak zit rondom je benen en billen. Soms krijgen deelnemers het koud tijdens de meditatie, dus neem vooral een warme trui en/of warme sokken mee. 

Groepsdynamiek

We spreken af dat we tijdens de training minimaal praten of non-verbaal contact met elkaar maken. Natuurlijk praten we wel over onze ervaringen, maar niet per se over koetjes en kalfjes. Dit is om een leeromgeving te creëren waarin we kunnen concentreren op onze persoonlijke ervaring.

Huiswerk

We zullen met elkaar gaan werken aan het veranderen van automatische patronen die vaak al heel lang bestaan. Je kan dit alleen veranderen als je hier tijd en moeite insteekt. Het effect van mindfulness valt of staat met je bereidheid om thuis te oefenen (ong. een half uur per dag). En het is vaak niet gemakkelijk om jezelf die tijd en ruimte te gunnen. Voordat je de training begint, neem even een moment om alvast een geschikte plaats en tijd in de dag te vinden om te oefenen. 

Voorbeelden van mindfulness oefeningen
  • Een bodyscan

  • Zitmeditatie waarbij je de aandacht richt op de adem en het lichaam

  • Interpersoonlijke meditatie (mindfulness in contact met de ander)

  • 3-5 minuten ademruimte 

  • Concentreren op routineactiviteiten 

  • Loopmeditatie

  • Bewegingsoefeningen (o.a. hatha yoga en yin yoga)

Ervaring: Beginner
Sessies: 8 keer van 2,5 uur
Groepsgrootte: 5 tot 10 personen

Schrijf je in voor de 
volgende Training

© Pluk. Alle rechten gereserveerd. | Algemene Voorwaarden