Mindfulness

Mindfulness is het vermogen om aanwezig te zijn bij je ervaring met vriendelijkheid en nieuwsgierigheid. Of het nou prettig of onprettig is. Vaak hebben we de neiging de situatie te ontvluchten als het niet zo fijn voelt. Door mindfulness leren we op een ander manier te kijken naar onze gedachtes, emoties en lichaam. We leren stil te staan bij dit moment en de ervaring niet te veroordelen. Daardoor ontstaat er ruimte om nieuwe, wijzere keuzes te maken. We herkennen de gedachten die zullen leiden tot stress. We smoren de reflex om kribbig tegen anderen te doen in de kiem. We zijn onze impulsen steeds net iets voor, waardoor ze geen wortel kunnen schieten. 

Mediteren

Soms betekent meditatie dat je stil zit, je ademhaling opmerkt en keer op keer vriendelijk terugkomt terwijl je geest afdwaalt. Andere keren betekent het opmerkzaam zijn tijdens het eten, lopen of in slaap vallen. En soms betekent het dat je je helemaal niet op een bepaald ding concentreert, maar een ‘open bewustzijn’ opbouwt dat als een spiegel is voor alles wat je ervaart. Dat kan nu misschien wel een beetje vaag klinken, maar het wordt allemaal duidelijk als je het echt gaat doen. Mindfulness meditatie heeft dus niet als doel om in trans te raken, of je geest in een prettige, rustige staat te brengen. Wakker zijn. Dat is wat je traint als je mediteert. Opletten. Zien. In de gaten hebben. Je bewust zijn zonder oordeel. 

Meditatie en slapen

Als je moeite hebt met in slaap komen of als je vaak wakker wordt, kan ’s avonds mediteren uitkomst bieden. Wanneer we overdag alleen maar doorrazen kan het zo zijn dat we ’s avonds in ons bedje beginnen met malen, met piekeren. Mediteren kan ons helpen om de dag te verwerken. 

Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie?

Mindfulness is een term die soms wordt gebruikt in plaats van meditatie, en vice versa. Hoewel de twee duidelijk met elkaar verbonden zijn, is er een verschil.

Mindfulness is een kwaliteit; meditatie is een beoefening, een activiteit. Als mindfulness hetzelfde is als kracht of flexibiliteit, is meditatie net als hardlopen of naar de sportschool gaan.

Is mindfulness wetenschappelijk bewezen?

Jazeker. De mindfulness vakbond van Nederland (VMBN) heeft daar een heel uitgebreid artikel over geschreven. De afgelopen 15 jaar is het onderzoek naar mindfulness enorm toegenomen, met name in de klinische psychologie en de neurowetenschappen.

Hoe kan ik mindfulness toepassen in mijn leven?

Het mooie van mindfulness is dat je het overal en op elk moment kunt oefenen – of je nu naar de supermarkt loopt, je boterham smeert of met je buurman praat. Door ons meer bewust te worden van het huidige moment, kunnen we meer genieten van de wereld om ons heen en onszelf beter begrijpen. 

Is mindfulness alleen effectief voor mensen met (stress)klachten?

Nee. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de training goed werkt bij mensen met pijn-, stress- en angstklachten. Maar de training is ook geschikt voor iedereen die een zinvoller en gelukkiger leven wil leiden. De MBSR training is minder passend voor mensen met specifieke trauma’s of een psychose verleden. 

Is de mindfulnesstraining op het werk te volgen?

Ja. In de werkomgeving wordt de term mindfulness vaak nog gezien als iets zweverigs. De MBSR training is praktisch, werkt echt en raakt aan thema’s als omgaan met een hoge werkdruk en hoge verwachtingen. Door mindfulness vergroten we onze creativiteit, focus, veerkracht en communicatie skills. Dit zijn waardevolle kwaliteiten voor het verbeteren van het werkplezier en productiviteit.  

Ontdek de Mindfulness Training of
bekijk wanneer de nieuwste MBSR training start

© Pluk. Alle rechten gereserveerd. | Algemene Voorwaarden